21 september 2012

Praktiken över för denna gång

30h praktik over and done och inte ännu heller har jag några planer på att avsluta utbildningen. Fick uppleva tre lugna arbetspass, två dagsskift och ett nattskift, så alltid är det inte så bråttom som jag kanske fantiserat.

Plus till Åbos nödcentral för ett varmt välkomnande. Jag kände mig som hemma direkt. Trevliga (förhoppningsvis) kommande arbetskamrater! Alla orkade svara på våra frågor och ingen verkade känna sig besvärad av att det satt en studerande bakom med lurar på och "tjuvlyssnade".

Mycket finns det kvar att lära sig ännu och nu hoppas jag att det ska vara lättare att ta fasta på vilka saker som är viktiga under utbildningen. Det gäller trots allt att ha kunskap om fyra skilda verksamhetsområden; hälsovård, polis, brand och socialvård. Dessutom är det ju till fördel om man vet hur man sköter tekniken också. ;)

Imorgon blir det 3 + 30-års kalas i Strandby, ett lugnt kalas för min del då Kuopio åter kallar på söndagen. Tågbiljetten är bokad redan då jag uppskattar att få sitta i egen bänk på tåget. Kalla mig kräsen, men tycker faktiskt att det är jobbigt att dela bänk med främlingar. Då jag vet att Pendolino har några ensamma bänkar så passade jag på att fixa en sådan plats åt mig idag redan. Tåget far kl.16 och då är jag efter tågbyte i Tammerfors framme i Kuopio lite före kl.22. Sen buss 10km ut till Petonen och då är klockan redan galant halv elva så programmet är enkelt därefter, läggdags.

Det har varit riktigt skönt att få vara hemma en vecka och nu blir det ju faktiskt bara 3 veckor skola innan höstlovet, då jag åter får vara hemma en vecka, denna gång helt ledig.

Hann ju partaja lite denna gång då vi var med tävlingslagen på Septemberfestival. God mat och underbart sällskap som vanligt! I Nagu blev det lite "helliduudinas", dans och mycket umgänge. Alltid lika roligt att träffa många bekanta, som jag nu förstås ser ännu mera sällan av.

Jag har lovat syrran att lägga in lite foton från vår kämppä och om jag nu lyckas med konststycket att få in fotona så följer dom här...




Rummet från dörren sett. Vid fotändan av min säng finns rummets träningsredskap: ett par oanvända gångstavar.


Mitt skrivbord till vänster och sängen till höger. Har inrett min del av rummet med en ljusröd matta från IKEA samt ett fotografi av familjen på nattduksbordet. Visst ser det mysigt och inbjudande ut?!
I dörröppningen ser ni min rumskompis Sanna.







Till sist två bilder från vårt hemtrevliga gemensamma utrymme: köket/vardagsrummet. Vi gillar speciellt dom mjuka, sköna fåtöljerna runt bordet... Även färgsättningen i rummet är trevlig.

Jag tycks har fläckar på linsen, men jag tror man får ganska klart för sig hur det ser ut i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar