13 november 2012

Huvudvärk, huvudvärk OCH mera huvudvärk!

Ja som rubriken säger så har jag lidit av huvudvärk, från o till i drygt en vecka nu. Nacken, skuldrorna o ryggen är som en batting o nu strålar det uppåt. Förra vecka måndag hade jag extra ont i huvudet o vi hade anatomi o fysiologi prov genast på morgonen. Då tänkte klyftiga jag att jag tar redigt med värkmedicin så att jag orkar skriva provet o står ut resten av skoldagen. Sagt o gjort, jag slängde in två Panacod på nästan tom mage o begav mig till skolan. Hade suttit en stund med provet framför mig då jag kände hur en ström av värme gick genom kroppen o armarna blev som blytung spagetti. Hade spagettikänslan stannat i armarna hade allt varit frid o fröjd, men den spred sig även till skallen. Huvudvärken övergick i en tung, dov känsla i huvudet o provet gick därefter. Allt jag någonsin vetat om mänskan var som bortblåst... Småningom blev jag illamående, vilket ännu senare på dagen blev ganska olidligt. Borde ha gått o lagt mig, men satt i klassrummet o stirrade framför mig medan dom andra gjorde diverse helknäppa röst-övningar. Hade jag inte mått så dåligt hade jag förmodligen skrattat ihjäl mig ;) Då skoldagen nått sitt slut gick jag o lade mig, med tjänstekläderna på. Normalt byter jag ju genast om bara jag kommer innanför dörren, men nu var det sängläge som gällde. Då jag senare såg mig i spegeln förstod jag bra varför en av mina kompisar tyckte jag såg blek ut. Vessans vita kakelväggar såg nästan granna ut i jämförelse. Efter en god stunds vila var jag redo för kvällens bibbadejour.

Dumheten tar ju inte slut här ännu! Nej, jag var ju tvungen o testa Panacoden ännu en gång! Men idag tog jag ändå bara en så illamåendet var inte lika kraftigt. Med facit i hand kan jag konstatera att Panacod inte är någon behaglig medicin så jag beställde tid till massage istället. I övermorgon ska jag till Kuopios massörskola o bli knådad. 50 min kostar 20e så priset är hyfsat. Nästa gång siktar jag kanske in mig på 80 min helmassage som kostar 30e. Inte speciellt dyrt det heller!

Jag har säkert tidigare nämnt mitt favoritämne, hallinto-oppi, som jag nu hittat en översättning på: förvaltningslära = förbannat-intressant-eller-så-int. suck o stön! vi har både prov o skriftlig uppgift att utföra i detta wunderbara ämne. den skriftliga uppgiften var jag nödgad att fråga om jag fick skriva den på svenska då jag knappt förstod vad lagtexten handlade om. skrev den på svenska idag o det var tusans mycket enklare. Nästan så enkelt att det blev riktigt roligt! =)

Vi håller som bäst på o går igenom räddningsväsendets alla uppdrag. Två lärare med på lektionerna som turas om att tala. Ena berättar saker ur nödcentralens synvinkel medan den andra berättar ur brandkårens synvinkel. Mycket intressant ämne! Vi får ta del av en massa nödsamtal som har med räddning att göra, vi får se bilder o höra storyn ur verkliga livet. Otroligt hur mycket två personer kan vara med om i ett liv!
Efter att ha hört berättelsen om mannen som satt fast bakom ratten på en krockad bil som börjat brinna så har även jag brandsläckare i bilen. Bilen började alltså brinna, mannen satt fastklämd o tack vare ett rådigt ingripande (o en brandsläckare i bilen) kunde branden släckas innan den spritt sig. Annars hade mannen brunnit upp med bilen.

Jag har även skaffat hem flera brandvarnare o mera börjat fundera på säkerhet överlag. Sonen funderade härom dagen säkert i sitt stilla sinne om mamma blivit neurotisk då han sa: hör du mamma, du borde nog int ha börja den där skolan...

I förra veckan deltog vi i skolans innebandyturnering. Förväntningarna var väldigt höga med tanke på att vi i princip hade ett renodlat damlag (två av matcherna hade vi en karl med). Motståndarna hade då i jämförelse med oss ganska stor betoning på det manliga könet o ännu till av den kategorin män, som inte har nån vidare kondis... Då vi kom till första matchen visade det sig att vi faktiskt skulle spela innebandy MED MÅLVAKT! Hmmm det hade vi missat... snabb överläggning... ingen ville gå i målet förutom jag så valet var enkelt. Följande problem var målvaktsutrustningen. I jumppasalens förråd hittade jag ett par splitternya byxor så det började bra, men resten av utrustningen var i princip färdigt inkörd, med färsk svett på köpet. Speciellt masken var fräsch, doften i all synnerhet o svetten som nästan rann ut därifrån... Nå efter matchen var den ännu våtare. Motståndarna måste ha varit fundersamma till hurudana personer som ställer sig i målet då jag fick frågan om jag blivit tvingad till målvakt eller om jag var där frivilligt...
Matcherna gick såklart över förväntningarna med så många mål att jag knappt kan räkna. Enda problemet var väl att bollen gick in bakom fel målvakt ;) Då vi andra kvällen i rad hade matcher började mina knän säga upp kontraktet så efter nästsista matchen kurerade jag mina knän med snö o två burana. För att lite klargöra så hade jag snön på knäna o buranan svalde jag, inte tvärtom ifall nån trodde så?! Vi spelade totalt 5 matcher, a´ 20 min på två dagar. Tungt men roligt o vi fick faktiskt beröm för att vi deltog. Roligaste matchen spelade vi mot den svenska räddningsmannakursen då vi förlorade endast 7-0.

20 skoldagar kvar så jullovet närmar sig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar