24 oktober 2012

Räddningsväsendet och tjänstekläder

Började idag läsa på terminens tredje prov som handlar om räddningsväsendet. Tack och lov är ämnet intressant även om det känns som lite överdrivet att behöva läsa om diverse räddningsfordon, hur dom ser ut,  vad dom väger, vad dom innehåller osv. Viktigt för oss är dock att känna till vad deras beteckningar står för. I Pargas har ju bilarna ännu dom gamla beteckningarna, men vi lär då alltså oss vad dom nya bokstäverna och numrorna står för. Det ligger ju för tusan en hel vetenskap bakom dem och till på köpet kör polis, brandkår och ambulanser med egna system. Förutom fordonen så kan jag snart titulera mig brandinspektör! Vi har lärt oss om olika byggnaders brandsäkerhet och deras brandsäkerhetsklassificeringar. Brandvarnare, sprinklersystem, nödutgångar, nödbelysning, you name it! Tänkte även börja extraknäcka som P3, speciellt vid olyckor med farliga ämnen. Tycker ju att man borde komma ganska långt om man kan alla 9 huvudklasser över farliga ämnen, eller hur? Sen vet jag också hur man vädrar ut röken från trappuppgångar och vad man kan avläsa från brandalarmcentraler (elller vad dom nu heter på svenska...). 

I måndags fick vi våra tjänstekläder och imorgon har vi premiär med att ha dem på till skolan. Äntligen smälter också vi in i miljön här. Man känner sig ganska udda här då i princip alla går i någon form av uniform.    
Alla vi här i kämppän testade kläderna nu på kvällen och jag kan lova att vi hade roligt. Våra tjänstekläder är mörkblåa och liknar så mycket på uniformerna dom har inom flygväsendet att vi galant skulle gå som flygkaptener hela högen. Valmistautukaa lentoon... Associationerna gick även till lapplisor, brandinspektörer, flottans amiraler... Till klädseln hör byxor (eller kjol, som jag inte har), skjorta, kavaj eller väst, svarta skor och duk (ser ut som en triangel kanske) runt halsen. Iklädda dessa måste vi även uppträda och föra oss korrekt, raka i ryggen och inte som gamla hösäckar. Intressant dag imorgon alltså. Vet dessutom vem som kommer att ha sendrag hela kvällen efter att ha gått ca 8h med klack, dock låg sådan. Nå, det är morgondagens problem. Får väl försöka mjuka upp fötterna i simhallen sen istället. Kan ju slänga mig i bubbelpoolen och spana in någon tjusig brandman som plaskar i bassängen. Det blir man först svettig av... ;)

Till sist kan jag ju nämna resultatet i mitt senaste prov. Var ju inte helt supernöjd, men så är jag ju också lite kräsen. Hade åtminstone 2 helt dumma svar som jag ju borde ha fixat, men aina ei voi voittaa... 26p/32p gav mig 3,75 i vitsord så det var ju godkänt i alla fall. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar