12 augusti 2012

Första skolveckan...

Fortfarande utan eget nät i Kuopio så det blir att blogga mera sällan än jag planerat tillsvidare, men här hemma går det bra.

Som sagt, första skolveckan till ända och idag åker jag då med tåg tillbaka till Kuopio igen. Inga långa lyxiga veckoslut precis, men hem kommer jag såklart för det.

Första veckan i Kuopio förlöpte bra. Efter att då ha våldgästat rum nummer 1 första natten så blev rumsfördelningen nästan en följetong. Efter en natt ensam i mitt eget (riktiga) rum så meddelade kansliet att vi måste "tiivistää", dvs hon jag sov med första natten har nu flyttat in i mitt rum. Till näst väntar vi på order att byta plats med dem i rum 2... ;)

Vi hade klädprovning mitt i veckan så nu är våra tjänstekläder beställda och vi får bara hoppas att de kommer innan vi blir utexaminerade. Till saken hör att alla i skolan använder skoluniform = tjänstekläder. Det gör ju morgnarna mycket lättare då man inte behöver fundera vad man ska klä på sig just den dagen. Dessa kläder är de samma som används på nödcentralerna, så vi har liksom arbetskläder färdigt. Tack och lov betalar skolan kläderna nuförtiden då en uppsättning består av: ytterkappa, halsduk och hatt, 2 par långbyxor, 4 skjortor, 1 kavaj, 1 väst och 1 "kravatt". Inhemska kläder som även förlängs eller förkortas efter behov.

Eftersom jag bestämt mig att börja motionera mera så passade jag på att testa simhallen, som ligger ett stenkast från skolan. Första gången var jag tvungen att sluta efter dryga 700m då tårna började spreta åt alla håll. Fick alltså sendrag/kramp i fötterna pga ovana att simma. Försökte lite tänja och fortsätta simma, men det blev det inget av. Sista 50 metrarna försökte jag se van ut och simmade utan att så mycket som ens vifta på tårna. Andra gången jag var och simmade gick betydligt bättre och jag kunde plaska 1 km som planerat.

På undervisningsfronten har det varit ganska lugnt med många och långa raster varvat med info om utbildningen och skolan. Det som kanske varit det viktigaste denna vecka var VIRVE-skolningen, dvs hur man använder VIRVE-luren. Duktiga jag klarade av att INTE trycka på röda knappen! Detta har då hänt en gång på riktigt... att jag tryckte alltså...

Kan inte annat säga än att vårt cellgäng verkar fungera bra ihop. Ingen saknar humor och duschturerna har gått bra. Gänget består av tre unga damer och en mycket ung dam, dvs vi unga är födda -73, -74 och -75 och hon mycket unga är född -91.

Vi fick info härom veckan att vi kommer att ha praktik vecka 38. Praktiken är en möjlighet att få vara på nödcentralen och bekanta sig med arbetet där för att sedan kunna i ett så tidigt skede som möjligt avgöra om det kommande yrket är det rätta eller inte. Hoppas verkligen på att jag får vara i Åbo den veckan. 15-19.10 har vi höstlov så då får jag också vara hemma.

Fick beslutet från Utbildningsfonden så nu vet jag att jag åtminstone kommer att få lite pengar under studietiden. Inget man blir rik på, men betydligt mera än det "vanliga" studiestödet. Maten är ju som jag tidigare berättat gratis och då skolan dessutom är 10km från centrum så blir det inte av att shoppa heller.

Nu måste jag börja förbereda mig för avfärd. Åker med 13.15 tåget idag och ska försöka hinna skaffa mig VRs studiekort i Åbo innan dess så att jag får tågresorna till halva priset i fortsättningen.

4 kommentarer:

  1. 17-21.9 är samma som vecka 38!?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad mamma försöker säga är att du har både praktik & höstlov vecka 38.

      Radera
  2. Jag kan riktigt se framför mig hur dina tår spretar åt alla håll :) Med mycket träning ska du nog få ordning på dem ;)

    SvaraRadera