6 augusti 2012

Första dagen undan...

Huh, huh!! Vad annat kan jag säga i detta skede?!

Körde bil ca 6h upp till Kuopio igår så nu är jag här och har dessutom första skoldagen undan.

Lyckades ju klåpa till det redan igår då jag gladeligen stövlade in i rum nummer 1 (på nyckelknippan fanns en etta jo...) och ordnade mina saker på plats, bäddade sängen och småningom gick och lade mig. På kvällen fick jag en underlig känsla om jag är i rätt rum, men funderade inte desto mera på saken. På morgonen diskuterade jag detta med min rumskamrat och sa att jag nog måste kolla om nyckeln passar. Tadaa, se det gjorde den inte!! Mitt rum är numera nummer 3 (även den nummern fanns i nyckelknippan...). Turligt nog visade det sig under dagens lopp att jag åtminstone tillsvidare få bo ensam i mitt rum, så även damen jag försökte bo med natten innan. Vi är alltså fyra damer i vår lägenhet nu istället för sex. Betydligt lättare att organisera duschturerna! Landet är ganska bra representerat redan i vår cell på fyra personer då vi är från Sastamala, Seinäjoki, Kalajoki och Pargas. Tror vi kommer att trivas riktigt bra ihop!

Efter en lång och informationsrik dag tänkte jag först kasta mig raklång på sängen, men kom fram till att dit blir jag säkert i så fall så jag beslöt mig för att gå ut och spana in området. Promenaden blev 1,5h lång och nu har jag blåsor under fötterna... Förutom blåsorna och motion hittade jag en simhall ett stenkast härifrån samt några affärer och idag blev Lidl mitt shoppingmål. Hittade grädde och bär så kvällen är räddad! Behöver ju sist och slutligen inte handla så mycket mat iom att vi får frukost, lunch och middag gratis i skolan.

Är själv utan nätförbindelse då min dongel inte ännu kommit, men har en trevlig rumsgranne som låter mig parasitera på hennes. Så fort jag får min egen ska jag försöka lägga upp lite bilder av vår sparsamt inredda våning, som faktiskt genomgått ett ansiktslyft under sommaren. Köket t.ex. är sprillans nytt med ny spis, spisfläkt och nya köksskåp.

Återkommer med vad jag lär mig, just nu är allt lite svävande... är nöjd att ha överlevt en dag på främmande ort utan familjen. Tur att det är fredag snart...

1 kommentar:

  1. Väntar så på bilder på lyan, området, skolan, rubbet. Skrattar ännu åt det att du sov i fel rum men det är förståeligt efter så där många timmar på vägen.

    SvaraRadera